Ode aan de HEMEROCALLIS

Hemerocallissen behoren tot de gemakkelijkste planten als ze maar genoeg zon en vruchtbare grond krijgen. Ze blijven maar een dag  open maar er zijn zoveel knoppen dat de plant soms meer dan 1 of 2 maand bloeit.  
Ze zorgen gedurende de zomer voor een steeds doorgaande show van lelieachtige, trompetvormige bloemen

Eigenlijk groeien ze het liefst in goed doorlatende, maar wel vruchtbare, vochtige, korrelige leemgrond  die zeer diep bewerkt is. Ik geef ze regelmatig compost en je kan ze ook bemesten met verteerd stalmest met in het voorjaar en tijdens de knopvorming een bladbemesting.

Je plant de hemerocallissen best in de herfst of in het voorjaar.  Plant u ze in de herfst, dan doet u dat 5 à 6 weken voordat de eerste vorst wordt verwacht.  De wortels van pas geplante daglelies groeien echter veel beter wanneer ze voldoende water krijgen. Maak het plantgat 2 maal zo groot als de wortelkluit en maak de bodem goed los. En zet de hemerocalissen op een heuveltje.  Dat heuveltje maak ik op de bodem  van het plant gat en dit omdat de wortels van de meeste hemerocallissen zijwaarts groeien waardoor er onder de kroon geen wortels zitten.   Knip ook de bloemstengels af zodat alle energie naar de wortels kan gaan dit zorgt voor een gezond en sterk wortelgestel. Ik meng  vrij veel compost  door de grond alvorens ik het gat dicht. Het is van belang de daglelies een mulchlaag van compost, oud stalmest of champignonmest te geven, niet alleen voor de voedingstoffen maar veel belangrijker is dat de mulchlaag het vocht vasthoudt. Deze mulchlaag  breng je best aan voor de winter.  Compost kan volgens mij niet vaak genoeg worden aangebracht omdat het de structuur van de grond langdurig helpt te verbeteren. Blad of houtsnippers als bodembedekker bij hemerocallissen trekken te veel naaktslakken aan.  Water is eveneens zeer belangrijk omdat de voedingstoffen zonder water niet kunnen worden opgenomen..

Standplaats

6 à 7 uur zon per dag.  Liefst geen middagzon voor de donkere paarszwarte en rode tinten tijdens midzomer.  Daglelies kunnen goed wind verdragen en zijn zeer geschikt voor de kustgebieden.

Scheuren

Ik scheur ze om de 4 à 5 jaar .Snij eerst het blad tot 3 à 5 cm boven de kroon af.  Graaf de pol op en leg hem liefst op een hard oppervlak en steek er de spitsvorken rug aan rug in , trek de handvatten naar elkaar zodanig dat de tanden als een hefboom de pol in 2 verdelen.  Dit wordt herhaald tot de scheurlingen nog uit 2 à 3 waaiers bestaan. De wortels moeten ook met de helft worden ingesneden.  Dit zal ze aanzetten tot het vormen van nieuwe scheuten.

De uitgebloeide bloemen verwijder ik ’s avonds.  Na de bloei snoei ik de uitgebloeide bloemstengels af  tot tegen de grond en dit jaar heb ik zelfs al het afstervend  blad verwijderd omdat ik merk dat er veel naakt- en huisjesslakken in het afstervend  loof overwinteren. De nieuwe bladeren  zijn trouwens al zeer mooi na enkele weken.  Na de winter het afgestorven blad verwijderen.

De kleuren variëren van wit, geel oranje tot roodpaars.

Hierna volgen enkele foto’s van de tientallen hemerocallissen die in de tuin momenteel bloeien

Hemerocallis “Matt”

Hemerocallis “Elize Fast”

Hemerocallis “Apricot Beauty”

Hemerocallis “Black Beauty”

Hemerocallis “Darla Anita”

Hemerocallis “Eyed Beauty”

Hemerocallis “Fooled Me”

Hemerocallis “Golden Zebra”

Hemerocallis “Green Garlet”

Hemerocallis ” Hot Amber” en helenium “Moerheim Beauty”
Hemerocallis “James Marsh”

Hemerocallis “Matt”

Hemerocallis “Numerous Moments”

Hemerocallis “Summer Wine”

Hemerocallis “Artic Snow”

2 gedachten over “Ode aan de HEMEROCALLIS

Plaats een reactie